20 Haziran 2017 Salı

İstek Dışı Abone Olunan Sitelere BTK Onay Zorunluluğu Getirdi

İnternette son yılların en büyük para tuzaklarından biri de 'istem dışı abonelik'. Bu tuzağın yıllardır birçok kişinin canını yakması ve şikayetlerin artması üzerine Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) harekete geçti. BTK, abonelik için tüketiciden onay zorunluluğu getirdi.

PEKİ BU TUZAK NASIL İŞLİYOR?

Kullanıcılar internette herhangi bir araştırma yaparken önüne bu siteler çıkıyor. Sitelerin alan adları araştırılan konuyla alakalı olduğu için kullanıcı şüphelenmiyor ve siteye tıklıyor. Siteye girdiğinde önüne reklama benzer bir pencere çıkıyor. Aradığı bilgiye ulaşmak isteyen kullanıcı bunu reklam zannediyor ve pencereyi kapatmak için 'onay' seçeneğine basıyor. Bu saatten sonra da tuzak sitenin vadettiği içeriğe, ücret karşılığında bilmeden abone oluyor.

ONAY ALMADAN OTOMATİK ABONE YAPIYORLAR

Söz konusu tuzak siteler vatandaşların dikkatsizliğinden yararlanıyor. Üstelik 'spor paketi, bilinmeyen numaralar' gibi vatandaşa vadettikleri içeriği de sağlamıyor. Olaylardan habersiz bir şekilde otomatik olarak abone edilen kullanıcı ise operatörden gelen SMS veya fatura ile adeta şok oluyor.

OPERATÖRÜN CEVABI İSE: YAPABİLECEĞİMİZ BİR ŞEY YOK

Kullanıcı, kendi operatörünü aradığında ''Abone olmuşsunuz, bizim yapacak bir şeyimiz yok'' cevabıyla karşılaşıyor. Üstelik faturası 'stop', yani belli bir ücreti aşmayacak şekilde ayarlanmış olsa bile 'tuza aboneliğin' ücreti otomatik olarak faturaya yansıtılıyor. Her operatör bu tuzağa izin vermiyor. İnternetteki şikayet sitelerinde gezinti yapıldığında konuyla ilgili şikayetlerin birkaç yıl öncesine kadar uzandığı ve hangi operatörlerde sıkıntı yaşandığı görülüyor.

ARTIK ONAY ALMAK ZORUNLU OLDU

BTK ise, 'katma değerli servisler' olarak adlandırılan bu tuzak için düzenleme yaptı ve otomatik abone sistemini yasakladı. Artık siteler kullanıcıları bu tuzağa çekse bile GSM operatörleri müşterilerini bilgilendirip abonelik için onay almak zorunda.

BÜTÜN SORUMLULUK OPERATÖRLERDE

Ayrıca, yaşanan herhangi bir sorunda tüketicilerin şikayetini ileteceği bir muhatap bulamazsa, sorumluluk ücreti tahsil işletmeciye, yani GSM operatörüne yüklendi.

Tüketici şikayeti veya BTK talebi üzerine, söz konusu hizmete ilişkin bilgilendirme ve onay süreçlerine uygun olarak işlem yapıldığına dair işletmeci tarafından ispatlayıcı bilgi veya belge sunulamaması halinde tüketiciye herhangi bir ücret yansıtılamayacak, varsa yansıtılan ücret iade edilecek.

Aboneliğin başlatılması ve sonlandırılması, tekil içerik satın alınması, bilgilendirme ve onaylar gibi işlemlerde ispat yükümlülüğü işletmeci sorumluluğunda olacak.

Bu Web sitesi ilginizi çekecek ve bu ilgilerin yanı sıra web sitesinde bilgi paylaşarak eğlenceli sosyal medya oluşturmak için oluştrulmuştur.


İfadelerİfadeler